torsdag 8 april 2010

Sjöö Sandström UTC ORC Extreme Black


Då jag precis har gjort om min blogg-logga tänkte jag dela med mig av lite bilder och info kring en av mina favoritklockor. Sjöö Sandström UTC ORC Extreme Black. Denna släpptes i samband med Volvo Ocean Race för ett antal år sedan och tillverkades i endast 100 exemplar.

Ett av dessa ex (nr 18) har på omvägar lyckats hitta till min ytterst modesta klocksamling och syns här bredvid på "kevlar"-rem i matchande svart.

Urverket tillverkades av Bofors och satt ursprungligen i Bamse-missilen (!). S&S har tidigare publicerat militära tester på urverket där det har klarat G-krafter nog för att däcka den mest tåliga F1-förare i full race-mundering...

Precisionen anges till +/-10 sek per år. Dock framkom det aldrig hur man uppnår denna precision. Sannolikt rör det sig dock om någon form av digital termokompensering (mer om detta i senare inlägg).


Precis under displayen sitter det en fotocell som tänder den röda bakgrunds-
belysningen automatiskt om det är mörkt när man trycker på nån av knapparna. Detta är ett måste för att kunna avläsa tiden då displayen är släckt och helsvart i vanliga fall.


S&S UTC ORC tillverkades även i två andra versioner som tillverkades i 300 ex var (vg se Dubbe.nu). I mina ögon är det dock just den svarta som smäller högst...


Skrifvet af Lyxdoktorn


Detta inlägg är intressant(.se)

1 kommentar: