tisdag 6 april 2010

Dragon House

Påskmiddagen med familjen intogs på Dragon house. Undertecknad hade ätit där tidigare och tyckt att det var en prisvärd och annorlunda upplevelse.
Dragon house är en kinarestaurang i budget-klassen som är situerad invid Hornstull. Inredningen är lika kina-kitschig som förväntat.

Det som gör just denna kinakrog värd ett besök (då jag i övrigt lider av en lindrig allergi mot dylika inrättningar) är att man presterar två menyer, en "svensk-kinesisk" och en "kinesisk-kinesisk".
Den förstnämnda gör ingen som lärt sig gilla vanliga kinakrogar besviken med sitt innehåll av diverse bufféer, tre små rätter etc.
För alla oss som hellre skulle inta veckans kylskåpsrester än ovanstående finns det dock en imponerande meny med äkta kinesiska rätter där anrättningarna har matchat fantasifulla namn. Av dessa kan nämnas Lejonhuvuden, Myror som klättrar i träd och de s.k. Tusenårsäggen.


Då jag tyckte att de sist-
nämnda såg något maligna ut så gjorde jag lite research gällande denna rätt. Tillredningen går ut på att man lägger äggen i en basisk lag och sedan packar in dem (förr i tiden i lera). Därefter låter man naturen ha sin gilla gång i sisådär 3 mån - och voilá - surströmming á la chinoise. En rätt som får tårna att krulla sig av lycka på en kinesisk finsmakare. Restaurangen är dock ärlig nog att informera gästerna om att "80% av västerlänningar gillar inte denna rätt".

Jag kände mig något feg och höll mig till Lejohuvuden. Dessa kinesiska frikadeller serveras snyggt upplagda på en bädd av wokad broccoli och tärnad svamp. Smaken är mild men nyansrik och konsistensen ytterst mjäll. Portionen är rejält tilltagen. Inget att anmärka där.

Det som dock solkar bägaren något är att riset är av sönderkokt Eldorado-typ och att tallrikarna är spruckna (eller heter det patinerade?). Därtill kan tallrikarna fläckvis erbjuda en fingervisning om den tidigare kundens menyval.

När man ser kötträtten så förstår man att kocken har lagt ner tid och energi för att nå ett bra resultat. Riskokningen tycks dock ha överlämnats till diskaren (som då inte hinner diska ordentligt?).

Nåväl, mina farhågor om en stundande gastroenterit (se vinterkräksjuka) besannades inte turligt nog...


Skrifvet af Lyxdoktorn


Detta inlägg är intressant(.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar