söndag 25 april 2010

Brasserie Godot

Det är fredag. Du och ditt sällskap vill ut och käka lite franskt. Det får gärna vara klass på stället men du vill helst slippa äta på Burger King, i din nya Armani-kavaj, för att portionerna var för små. Du var nöjd med maten på Sjögräs men tyckte att det var trångt mellan borden och att Söder egentligen var fel fond för en kväll ute.
Stämmer ovanstående in på dig är Godot helt rätt - både vad gäller matlagning, mättnadsfaktor och adress.


Jag, min kära fru och Z tog en sväng förbi stället i veckan. Escargot fanns på menyn. Mitt ointresse för trädgårdars fauna hade dittills förhindrat mig från att prova denna franska delikatess. Godots kockar håller dock erkänt hög nivå, så är det någonstans man ska prova på Helix pomatia (aka vinbergssnäcka), är det nog där man ska göra det. Sagt och gjort. Beviset på mitt fullkomligt gränslösa mod syns nedan.
Smakmässigt är det inga konstigheter då man tillagat de stackars blötdjuren med rejäla mängder vitlök och persilja. Dock gör det faktum att ursprunget är känt, samt att konsistensen närmast kan beskrivas som slemmig mussla, att betyget inte blir högt vad gäller just denna rätt.
Däremot kan intet ont sägas om matlagningen i sig, som håller högsta nivå, och ligger hack i häl på lyxkrogarna.
Servisen är bistroaktigt lättsam. Skärpan känns inte riktigt hundraprocentig, men personalen är så trevlig och service-minded, att detta är lätt att bortse ifrån.
Maten är raktigenom ytterst vällagad. Högre nivå än så här kan man egentligen inte vänta sig av en mellanklasskrog. Ett extra slag måste slås för clafoutin (äppelkakan) samt för baren som även den är väldigt bra, om än något kalt inredd enligt min smak.
Sammanfatningsvis - Östermalm, ypperlig mat, franskt, prisvärt, trevlig service.


Skrifvet af Lyxdoktorn


Inlägget är intressant(.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar