söndag 11 april 2010

Androuet...

Mina vägar förde mig förbi ostbutiken Androuet på Nybrogatan för ett par dagar sedan. Gourmet (och sist men inte minst, gourmand) som jag är hade jag svårt att motstå frestelsen att göra ett litet besök.

Roquefort-ostar har alltid stått högt upp min ostlista och då gärna kraftiga sådana med mycket sälta.
Denna gång tänkte jag dock försöka bryta mönstret lite och efter en del provning (det är väl egentligen därför man går till sådana butiker...) så föll valet på en bit Etivaz Reserve och en Petit Epoisses.

Den sistnänmnda är en liten rackare med kraftig arom (tänk jogging-skor efter ett par mil i skogen), och lite skrynklig yta, som levereras i en snygg lite träask. Smakmässigt är dock denna ost förvånansvärt mild och "aromen" gjorde sig inte riktigt påmind i smaken.
Fransmännen kallar dessa ostar för Époisses de Bourgogne (s.k. tvättade kittostar) och tydligen så var en viss Napoleon väldigt förtjust i dem. Löneläget för kejsare var tydligen rätt bra på den tiden så han kunde visst unna sig lite lyx...
Etivaz Reserve är en pressost och påminner lite om Gruyere-ost. Doften går inte alls åt vårt olfaktoriska organ (kranen) lika hårt men smaken är desto starkare. Den är inte alls stark som en långlagrad cheddar eller dylikt men den är betydligt mer aromatisk, i ordets positiva bemärkelse. För mig passar den bäst på ett mörkt, ganska smakrikt, bröd då det är ganska bra smaktryck i denna ost. Det sägs att dessa ostar smakar bäst när de görs på sommarmjölk som är lite fetare men vem orkar vänta...
Beträffande ostbutiken i sig så är den helt klart en av Stockholms allra bästa med viss konkurrens från sådana i bl.a. Östermalmshallen. Mer om dessa längre fram...


Skrifvet af Lyxdoktorn


Det här inlägget är intresssant(.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar