fredag 4 mars 2011

Dim-Sum - med livet som insats...

Jag var ute och käkade i helgen med A och Z och vi hade blivit tipsade om att det skulle finnas "äkta" dim-sum (dumplings) på restaurang Shogun i Gamla stan.
Stället är egentligen en japansk restaurang som sportar sushi bland annat, men man serverar även en sjuhellsikes massa kinesiska dumplings.
Inredningen är (som vanligt) duktigt tacky men ändå rätt trevlig och man serveras varma, blöta handdukar att torka rent händerna med vid ankomsten. En högst välkommen gest i ett vinterkallt Stockholm. Personalen är trevlig och priserna rimliga. Tyvärr upptäckte jag snabbt att kunskaper inom det svenska språket inte ingick i priset. Detta resulterade i att jag, trots min uppmaning om motsatsen, fick dumplings med jordnötter serverade.
Kvällen började således med att jag "lade en bussola" i restaurangens toalett för att få ur mig nötdumplingen. Mina tankar gick då till de medeltida stormiddagarna, där man med jämna mellanrum hulkade under matbordet för att sedan fortsätta frossa i oförändrad takt.
Hur som haver hade jag en stund därefter hämtat mig så pass att jag kunde avsluta middagen.  Man kan ju inte vara allt för känslig...
Personalen var självfallet bedrövad och bjöd på min mat, men faktum kvarstår - är du rejält allergisk så håll dig borta (om du inte är väldigt förtjust i ambulanser och adrenalinsprutor).
Nåväl maten var väldigt god med en stor bredd av smaker och konsistenser. Just variationen av det sistnämnda var slående med allt ifrån friterade, frasiga dumplings till lite halvdegiga kokta dito.
Shogun är nog en den enda restaurangen i Stockholm där man kan avnjuta ovanstående delikatess i oförvanskat skick - så den är trots allt värd ett besök...









Skrifvet af Lyxdoktorn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar