måndag 22 november 2010

Zink grill - cowboymat på fina gatan

Zink grill är en restaurang som det har skrivits om en del på nätet. Enbart läget i sig motiverar detta med tanke på att den ligger på Biblioteksgatan, gatan där det råder ständig huggsexa bland handlarna för att få ett hyreskontrakt.
Zink grill serverar rustik mat med italienska och franska inslag. Första gången jag var där vart det en prima lagad oxkind. Nu var jag där med Z och A (min kära fru) och då bidde det salsiccia med vita bönor i kalvfond. Servicen är ok vad gäller bemötandet men det tar lite för lång tid att få in maten. När maten väl kommer in är korven rejält varm (som den skall vara) medan bönorna är fisljumma. Det är synd för maten är riktigt fin i övrigt. Till korven tog jag surdegsbröd med smält parmesan på. Lasagnen som min äkta hälft beställer är dock precis lagom varm och smakar utmärkt.

Tråkigt nog upprepas fördröjningen när vi ska få in desserterna. Man hinner få sitt kaffe, låta det kallna och dricka upp det innan desserten kommer. Förklaringen beträffande fördröjningen är att "desserten måste hinna bli varm" - vilket jag absolut instämmer i. Det förutsätter dock att desserten (äppelkakan) faktiskt är varm när den kommer in. Det är den dock tyvärr inte.

Köket har faktiskt kapacitet att laga riktigt god mat. Dock verkar man inte riktigt behärska timingen. Styr man upp det så är Zink grill i övrigt en prisvärd krog med välsmakande mat och bra läge.
Kanske ett återbesök är på sin plats för att gå till botten med det hela?

















Skrifvet af Lyxdoktorn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar