måndag 25 oktober 2010

Operakällarens bakficka

Operakällarens bakficka är en av institutionerna i Stockholms krogvärld. Så när jag och min mor skulle gå på Rigoletto på Operan så kändes det ganska självklart att hoppa in på bakfickan för en bit mat.
Väl där ber jag om ett bord för två och får veta att vi kan sitta vart vi vill. Detta tills vi börjar styra kosan mot fönsterplatserna. Då blir vi barskt informerade om att just de platserna var upptagna. Någon "reserverat"-skylt finns inte i syne. Nåväl, jag beställer schnitzel med potatisgratäng och ber att få slippa såsen. När jag får in maten är det ändå sås till. Någon förklaring får jag inte förrän jag tillkallar servitrisen och uttryckligen frågar. Då får jag nonchalant veta att man ersatt bearnaisen med "lite rödvinssås".
Kontentan är som följer. Visst maten är helt ok. Men servicen står absolut inte i paritet med vad som kan förväntas av en sådan krog. Det finns en handfull krogar i Stockholm, bl.a. Prinsen, som får kunder oavsett hur de presterar. Detta leder oundvikligen till att de, förr eller senare, chanserar prestationsmässigt. Personligen försöker jag undvika dem och och håller tummarna för att de skickar sin personal till Lydmar på ett ytterst välbehövt studiebesök.



Skrifvet af Lyxdoktorn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar