tisdag 12 oktober 2010

Gasthaus Moldau - stans bästa schnitzel?

När jag var liten bilade jag flera gånger genom bl.a. Österrike och Ungern. Matfixerad som jag var redan då så satte de rejäla schnitzlarna djupa spår i mitt medvetande och jag minns fortfarande hur köksmästarna på det ungerska hotellet idogt bankade schnitzlar möra sent inpå natten.
I Stockholm finns det ju ett och annat ställe som serverar denna anrättning. Soldaten Svejk är ett av de ställen som serverar omvittnat goda schnitzlar. Det måste dock sägas att Gasthaus Moldau, komplett med frodiga damer i alpdräkt, nog kniper förstapriset. Kötet är mört, paneringen frasig och ölen god. Ett plus var att det fanns riktigt god alkoholfri öl.



Det bör härvid nämnas att portionsstorleken, en i finkrogssammanhang föraktad kvalité, är viktig för helhetsupplevelsen. På den punkten blir man dock knappast besviken på Moldau. Till och med undertecknad fick anstränga sig för att göra rent hus. Jag ser fram emot nästa besök...


Skrifvet af Lyxdoktorn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar