De större tillverkarna av mekaniska urverk har som ambition att öka precisionen hos sina klockor. Det mest naturliga att angripa då är spiralfjädern som styr klockans takt. Det man vill uppnå är en så jämn kompression/dekompression som möjligt.
Rolex lösning på detta är deras så kallade Parachrome blue hairspring (spiralfjäder). Denna är gjord av en speciallegering som ska vara överlägsen de som tidigare använts. Denna uppfinning har de haft i vissa av sina klockor sedan nästan 10 år tillbaka även om den från början inte var blå till färgen.
Längst ner ser ni ett Daytona-urverk med denna spiralfjäder. Finishen på Rolex urverk är god men inte lika påkostad som t.ex. hos en Patek. Tanken bakom Rolex urverk är att de ska vara robusta. Därför brukar tjockleken på ett Rolex-urverk vara ca 6mm i stället för de vanliga ca 4mm. Ett ultratunt urverk är ca 2mm tjockt. Rolex kvalar därmed in i klassen "beater". Det vill säga klockor som skall tåla vardagens vedermödor snarare än att avnjutas genom plexiglaset i en monter...
Skrifvet af Lyxdoktorn
Intressant inlägg, urverk är en gammal och ganska simpel konstruktion, men ändå en teknik med hög precision och med nästintill oändlig utvecklings möjligheter.
SvaraRaderaMåste säga att er UTC ORC Extreme Black är för mig en mycket imponerande klocka, stilren men samtidigt en grym design/teknik.
-VS